ARchetYpen zijn De ontBReKende SchaKel

We denken dat we onze keuzes vooral maken met ons denken, met het hoofd. Het tegenovergestelde blijkt waar, we gaan op ons gevoel af, op onze intuïtie. Daardoor is de onbewuste boodschap die we als ondernemer uitzenden belangrijker dan we denken. 

De Archetypen zijn de ontbrekende schakel tussen menselijke behoeften en de kenmerken van een product, dienst of service.

 
 

 

 
 

Het onbewuste onderbuik gevoel

De auto branche is daar een prachtig voorbeeld van. Want waarom zweert de één bij Audi en wil de ander niets liever dan in een Volvo rijden. Vroeger was er geen keuze en kocht je een auto omdat je graag droog en comfortabel van A naar B wilde, omdat het sneller was dan paard en wagen. Toen viel er niets te kiezen, toen was er 1 merk en 1 model. Tegenwoordig zijn er auto merken in overvloed. Dus waar baseer je je keuze op?

Precies, op dat onbewuste onderbuik gevoel. De psychologie laat ons zien dat we beslissingen vaak niet rationeel maken. Ieder mens heeft namelijk 4 basisbehoeften: ergens bij horen versus een uniek individu zijn en stabiliteit versus uitdaging. Het zijn de uiterste, meest fundamentele behoeften waartussen wij balanceren. Waar de ideale balans ligt, verschilt per persoon. Iedereen is anders. 

Toch zijn er 12 typetjes waarin we de mensheid kunnen indelen, 12 archetypen. Ieder archetypen kent zijn eigen drijfveren, wereldbeeld en verlangens.

 
 
 

Op emotioneel niveau een connectie maken

Succesvolle merken maken dus op emotioneel niveau een connectie met hun klanten. Ze spelen in op de behoefte van hun klant. VolksWagen, de wagen voor het volk heeft de auto voor iedereen toegankelijk gemaakt, een echt buurjongen merk. Wil een klant luxe en status dan kiest hij voor Audi, een echt heerser merk. Heeft een klant bijvoorbeeld behoefte aan veiligheid en zekerheid dan kiest hij voor het Zorgzame merk: Volvo. Vind de klant innovatie belangrijk dan kies hij waarschijnlijk voor het Creator merk: Tesla.

Tesla was dan ook het eerste merk dat met een volledig elektrische auto op de markt kwam en innoveert erop los, maar dat wil niet zeggen dat Volvo niet innoveert. Zij hebben in 1959 de driepuntsgordel uitgevonden. Zij vonden veiligheid belangrijker dan het hebben van een patent, daarom zit deze gordel nu in iedere auto.

 
 


OMARM JE ARCHETYPEN


Door als merk jouw archetype(n) te omarmen kan je veel beter inspelen op de behoeften van je ideale klanten. En door te weten wat de behoeften zijn kan je ook veel beter de fotografie, de beeldtaal hierop laten aansluiten.

Dit is niet alleen voor grote merken, ook kleinere merken en zelfs éénpitters ontdekken met de archetypen waar hun merk voor staat, wat hun ideale klanten verlangen, waar ze over willen communiceren, welke woorden ze daarbij willen gebruiken en hoe ze dat in beeld willen brengen.

 

Zie de 12 archetypen als jouw wijze raad, waarbij er altijd een paar dominanter en krachtiger aanwezig zijn. Dit zijn de archetypen die je kan omarmen, jouw unieke mix aan archetypen die jou uniek maken!

Het begint allemaal met ontdekken welke archetypen er bij jou aan het roer staan!

 

 

Of lees hier verder over de verschillende archetypen: